DomůRybářské radyRybářské začátkyRybářský prut: Co o něm (ne)víte...

Rybářský prut: Co o něm (ne)víte…

- Reklama -

Uplynula nějaká doba, kdy člověk poprvé ulovil rybu na klacek s nástrahou na kostěném háčku. V tu chvíli nejspíše poznal krásu lovu ryb a snažil se své zbraně zdokonalovat. Začal plést sítě různých tvarů, vyřezávat ostny, vidlice a mnoho dalších. Dnešní, sportovní rybáři, pokračují tam, kde naši předkové začali.

Prut, je něco jako prodloužená ruka rybáře. Pruty máme na přívlač, plavanou nebo na kapry a sumce. Tohle ví i úplný začátečník. Ale podle jakých technických parametrů si prut vybrat a kam ho zařadit? To už ví málokdo!

 

Okénko do historie

prutŠtípané, lepené: První udička na trhu byla lepená ze štípanek bambusu, z jeho tuhých a vyzrálých stébel. Staré pruty byly často zakončené trnem, který nahrazoval funkci vidliček. V dnešní době není snadné získat takto vyrobený prut. Jediným východiskem je výroba na zakázku. Jeden takový kousek vás může přijít i na deset tisíc korun. Tyto pruty byly a jsou velmi náročné na údržbu.

prut

prutSklolaminát: Po době prutů štípaných postoupil i chemicko-technický průmysl. Díky tomu se začaly vyrábět téměř nezničitelné pruty ze sklolaminátu. Sklolaminát neboli jemná skelná vlákna a umělá pryskyřice tvoří oproti svému předchůdci velmi pevný celek. Ale hlavně nepodléhají únavě materiálu. Bohužel, sklolaminát v tomto případě zrovna nepatří mezi lehké materiály. Člověk je však tvor chytrý a váhový problém vyřešil jiným technologickým postupem.

Skelná vlákna začal namotávat na trn, spojoval stále umělou pryskyřicí a pro lepší pružnost nakonec omotával polotovar tkaninou. Po vyjmutí pevného jádra vznikl dutý a odlehčený prut. Pomocí trnu se vyrábějí i pruty dnešní.

 

Současná doba

prutVlastnosti prutů se nesrovnatelně zlepšili ve všech ohledech – v pružnosti, pevnosti, váze, trvanlivosti. V neposlední řadě se znatelně změnil i design udic, které vypadají oproti svým předkům elegantněji.

Pro každý prut a typ lovu je charakteristická tzv. vrhací či odhozová zátěž, která se dříve pouze odhadovala. Dnes probíhá její přesné měření. Parametry zmíněné zátěže nám určují, jakou nejtěžší nástrahu je prut schopen unést, aniž by se výrazně prohnul.

prutOdlehčení celku má na svědomí i změna oček. Ocelová očka nahradila očka s vložkou z oxidu hliníku. Na trhu si ale vydobyl větší respekt úplně jiný materiál, a to lehčí SiC (chemický vzorec pro sloučeninu křemíku a uhlíku). SiC je super pevný, nemusíte mít tedy strach z drážek od vlasce, které následně samotný vlasec poškozují. Nevýhodou tohoto materiálu je křehkost, ale v případě destrukce nemějte strach z vysokých nákladů na opravu. U menších a středně velkých oček se cena za opravu pohybuje v desítkách korun, u větších průměru se cena vyšplhá maximálně na 300 korun.

 

Výrobní tajemství

prutDělené pruty se vyrábějí stále pomocí trnů, na něž se nabaluje výrobcem zvolený materiál. Trn je vždy speciálně vyrobený pro určitou sérii prutů a firmy si ho ukládají do archivu pro další možné použití. Právě díky tomu lze opravit i 10 let starý prut.

Na trn nažehlená uhlíková vlákna v podobě plátna se posléze vkládají do pece. Hustota uhlíkových vláken, teplota v peci a délka samotného pečení je tajemstvím každého výrobce, protože ovlivňuje celkové vlastnosti výrobku. Polotovar se dále brousí, většinou pod vodou.

Třetí fáze je nasazení kabátu elegance pomocí barevných laků, barev a síťotisku. Konečná fáze probíhá v podobě osazování základního dílu rukojetí a očky.

 

Jak je to se spoji?

Spoj základního dílu s koncovým si v tomto článku své místo jistě zaslouží. Omílané téma o tom, které spojení je nejlepší, je nekonečné. Každý si stojí za svým, každý má své argumenty a na každých je trocha pravdy. Přijměte tedy následující řádky pouze jako mojí zkušenost, závěr ponechám na vás.

prutNejzaběhlejšími spoji jsou spoje převlečné a v druhé řadě zasuvné. Se zásuvnými se setkáme převážně u prutů určených k UL vláčce, nebo na koncové části feederového prutu, kterou osazujeme ještě jednou, indikátorovou částí. Obě mají podobné vlastnosti v ohybu a pevnosti. Zásuvný spoj však působí méně robustně.

Napojení na trn. Záležitost k vidění pouze u moderních prutů. Většina z nich, které tento spoj vlastní, mají tenký blank. Důvod je jasný, není potřeba vytvářet zbytečně velké sklony z důvodu uložení. Působí jako prut jednodílný. prutPraxe však prokázala, že nejsou tak pevné, jako jejich konkurence a zlé jazyky tvrdí, že reakce v ohybu je pomalá. U novějších modelů bychom se s tímto problémem setkat neměli.

Osobně jsem se setkal se všemi třemi typy spojů. Nejsympatičtější jsou mi právě ty trnové. Na žádnou závadu jsem ani vláskem nezavadil a působí na mě příznivě ze všech nejvíce.

 

Blank IM a HM

  • IM – středně modulovaný grafit
  • IM6 – IM10 – pouze obchodní název pro uhlíková vlákna Hercules
  • HM – vysoce modulovaný grafit
  • Grafit – Je tvořený uhlíkem (C) s příměsemi vodíku (H), dusíku (N) a pár dalšími sloučeninami.

prutPruty ve střední cenové kategorii se dnes vyrábí často z IM6-IM10 a HM-X.  A co to vlastně znamená? Předně byste měli vědět, že žádný průmyslový standard pro IM6 a IM10 není!! Jedná se pouze o hodnocení prutů podle modulu samotnými výrobci. Modul v tomto případě je termín, který popisuje poměr tuhosti vzhledem k hmotnosti vynaloženého grafitu, který byl použitý pro celkovou výrobu. Obecně platí, že čím více je modulovaný grafit, tím je rychlejší reakce a celkový výkon blanku. Energie se rozkládá rovnoměrněji po celé délce. Také platí, že čím více je grafit modulovaný, tím je křehčí! Budete-li takovýto prut pořizovat, zjistěte si nejprve, jak dlouhou má záruční dobu. Pořizovací cena středně a vysoce modulovaného grafitu může být oproti standardnímu i desetkrát větší.

Pruty ze standardně modulovaného grafitu se svými vlastnostmi velmi podobají sklolaminátu. Porovnávat váhově se však nedají, grafit je několikanásobně lehčí! Tyto materiály nám lehkost a citlivost zcela nezajistí. Velkou roli v této úloze hraje i tloušťka stěny a sklon kuželu – prutu.

 

Závěr

Prut je pouze pomocný nástroj k nahazování, zdolávání a k požitku z lovu. Ryby na něj nenalákáte, vše je jen a jen ve vašich rukou a v náladě ryb. Pro začátečníky i velmi aktivní rybáře stejně dobře poslouží prut ze standardního grafitu. Nutností jsou však SiC očka. Výběr spoje je na vás, stejně tak jako korková či “molitanová“ rukojeť. Zbytek je jen fanatismus, kterému z nás (ne)malá část propadla. Prutu musíte vy sami věřit a on ve vás musí vzbuzovat sympatie. Jeli tomu tak, koupili jste správně.

Petrův zdar!

Autor: Radek Fencl

Přidejte i vy své hodnocení
- Reklama -
- Reklama -
- Reklama -

Nejnovější články

Akční nabídky

Nejnovější techniky

Nejnovější články

Akční nabídky

Nejnovější techniky

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

- Reklama -

Akční nabídky

- Reklama -