DomůRybolovné technikyKaprařinaKaprařina: Hledání velikána

Kaprařina: Hledání velikána

- Reklama -

Na polovinu září jsme s kolegou Břeťou naplánovali asi již naši poslední vetší cílenou akci této sezóny na velké kapry. Zamířili jsme na Vysočinu k jedné menší stojaté vodě o rozloze asi 6 hektarů s krásnou rybí obsádkou. Vydali jsme se sem cíleně na trofejní kapry. V minulosti se nám tady povedly ulovit 2 ryby o délce 72 a 78 centimetrům a několik menších kaprů mezi 50 a 60 čísly.

Ve středu odpoledne dojíždíme na místo příjemně naladění a s touhou v obou z nás zdolat svou vysněnou rybu. Rozkrmujeme lovné místo ve vzdálenosti asi 40 až 50 metrů od břehu. Pro tuto výpravu volíme na krmení 3 kilogramy boiliesu s příchutí Biosquid + A. C. Biosquid ověřené řady LEGEND, které je jemně polévané den před krmením boostrem totožné příchutě. Vše je zasypané práškovým atraktorem od Pelzra. Vše jsme řádně promíchali v kbelíku, následně to uzavřeli pod víkem, a nechali již zmiňovaný den před házením do vody působit.

boiliesBoostr s práškovým atraktorem udělá koule při 24 hodinovém působení (možno nechat působit i déle) ještě voňavějšími a atraktivnějšími. Po dopadu naboostrovaného boiliesu na krmné místo se začne rychle uvolňovat z povrchu koule nasáklá, a pro ryby velice lákavá, vrstva, která vznikla působením tekuté a práškove přísady na koule. Což je velmi důležité hlavně pro silný vnadící efekt při úvodním krmení.

Pomocí kobry nastřílíme na úvod na místo asi 1,5 kilogramu zatraktivněného boiliesu. Poté už jen poskládáme stojany na pruty, dáme dohromady udice a debatujeme společně, jakou zvolíme lovnou taktiku, abychom přelstili ty největší kapry této krásné vody. Blíží se pomalu půlnoc, a jelikož má zdejší přehrada výjimku pro chytání ryb non-stop, rozhodujeme se na začátek nic zvláštního nevymýšlet.

Montáže

montazNa úvod volíme klasické kaprové montáže se závěskou, od které vede směrem nahoru 20 centimetrová hadička o průměru 1 milimetru, která zabraňuje zamotání celé sestavy při nahazování. Na závěs věšíme olovo o váze 80 gramů. Shora protáhneme hadičkou i závěskou silon, na jehož konec pomocí uzlu připevníme „gizmo“ obratlík a vsuneme do závěsky tak, aby se do ní ukryl z vetší části celý. Koncové návazce jsou vyrobeny ze svlékací šňůrky Quicksilver gold o celkové délce 20 až 25 centimetrů. Háčky volím o velikosti číslo 2 od Gamakatsu. Přes uzel háčku, směrem od očka dolů ještě přetáhnu vlasové rovnátko, které dopomůže při nasávání a vyplivováni nástrahy kaprem k tomu, že se háček ihned přetočí a zapíchne se do spodního pysku ryby. Kolega volí stejnou velikost háčku, jen s rovným koncovým očkem, nikoli zahnutým k hrotu jako já, a taktéž navléká vlasové rovnátko od očka směrem dolu pro lepší přetáčení háčku.

montazJako nástrahu zkouším jednu kuličku silně boostrovaného potápivého boilies o průměru 20 mm s příchutí  SUPRA FISH  + A.C.SCOPEX-OLIHEŇ, které bylo namočené několik dní v tekutém boostru stejné příchutě. Poté ještě celou namočenou nástrahu i s háčkem položím do práškového atraktoru a vše se do něj obalí. Na druhý návazec volím taky jednu kuličku potápivého boiliesu 20 mm, ale s příchuti BIOSQUID, a hned za něj přidávám plovoucí boilies taky o průměru 20 mm stejné chuti, takže zkouším nastražit na panáčka. Kolega navléká pod háček na vlas ořezanou kuličku biosquidky a za něj přidává polovinu plovoucího boilies v té samé chuti, aby se nástraha lehce přizvedla ode dna. Na svůj druhý návazec volí, tak jako já, silně boostrované boilies namočené v boostru obojí stejné chuti, ale místo SUPRA FISH + A.C. SCOPEX-OLIHEŇ volí BIOSQUID.

Jde se chytat!

kaprPřesně minutu po půlnoci ve čtvrtek dopadají naše montáže na rozkrmené místo přehrady. Ráno se probouzíme v 7 hodin bez potahu. Příposlechy zůstávají hluché, je to ale teprve par hodin od náhozu, takže nás neopouští pozitivní nálada. Ve čtvrtek odpoledne střílíme kobrou zase kilo zataraktivněného boilies  BIOSQUID  jako dokrmení, ať ryby přitáhneme co nejdříve do blízkosti našich montáží. Není to ani hodina od dokrmení a rozezní se můj hlásič a cívka se začíná roztáčet. Neváhám a rychlým skokem přisekávám rybu. Stalo se ale to, co asi žádný rybář necítí rád. Seknutí bylo do prázdna a bez odporu ryby. Takže záběr promarněný a nezbývá, než věřit, že přijde brzo další. Do půl hodiny je tu ale další záběr a je z toho první ryba výpravy. Kapr lysec 53 centimetrů. Šetrně rybu vyháčím a vrátím vodě s tradičními slovy „pošli tátu“.

krajinaJeště před setměním věšíme na silon před prut tzv. zadní olovo a věříme, že když silon bude kopírovat dno a splyne s ním, že záběrů přibude. Netrvá dlouho a kolega taky seká záběr do prázdna. Což je již dohromady druhý za tento den. Skoré je pro nás nepříznivé v poměru jeden kapr vytáhlý a dva záseky do prázdna. Začíná se stmívat a my vytahujeme montáže, na které nebyl záběr, a měníme nástrahy za čerstvé, ať je na noc vše připraveno. V noci přichází jediný záběr a zase lysec 53 centimetrů. Jde zpět do vody.

Další dny

krajinaDo pátečního rána se nic neděje. A to už začínáme být nervózní, protože polovina výpravy je pryč. Zbývají poslední 2 a půl dne na cílovou velkou rybu.

Nakonec jsme vytáhli osvědčenou zbraň a to obalovací těsto, na které kamarád Břeťa vytáhl v červenci  při první výpravě na tento revír dva krásné lysce, oba přes 70 centimetrů. Dělám tedy nový návazec a pod háček napichuju dvě 20 milimetrové Biosquid a obaluju obě koule ještě hrubou vrstvou obalovacího těsta, taktéž Biosquid od JET FISH. A těsto nechávám na koulích zaschnout víc jak půl dne na slunci, až je zcela suché a tvrdé, aby odolalo nájezdům menších kaprů.

kaprČas se posunul na dobu oběda a u jídla už plánujeme, jak večer obalovací osvědčenou zbraň nastražíme. Další záběr přichází na můj prut. Cívka se roztáčí do krásné jízdy a tentokrát se v záseku nemýlím. Je z toho nádherný zdravý kapr měřící rovných 70 centimetrů a váha ukazuje 6,3 kilogramů. Po vyfocení ji vracím zpět do jejího domova.

Přihazujeme pár koulí, ať se ryby udrží na krmném místě a ihned chystám novou nástrahu té samé chuti, na kterou přišel předchozí záběr. Byla to kulička boilies 20 mm s příchuti SCOPEX OLIHEŇ silně naboosrovaná v téže příchuti a obalená v práškovém atraktoru. K tomu ještě přidávám do PVA punčochy 6 půlek nabustrované návnady a celé to ještě obalím v práškovém atraktoru. Po náhozu ulehám do bivaku a sotva si pořádně zalezu do spacáku, opět se roztáčí cívka.

Lepší časy

krajinaZáběr přichází na prut nahozený sotva před 20 minutami. Ryba podle tahu při záseku vypadá minimálně tak velká jako ta předchozí ale u břehu ryba z háčku nešťastně padá a já můžu byt naštvaný jedině sám na sebe, že jsem rybu nedokázal zdolat. Po záběru se kapři odmlčeli až do podvečera a pak začíná úřadovat můj spolulovící parťák. Při prvním záběru zdolává sice velikostně menšího kapra lysce o délce 51 čísel, ale neuvěřitelné váhy 4,5 kilogramů. U této ryby, pokud nebude ulovená místními domorodci a vydrží v revíru do délky řekněme 80 až 90 centimetrů, tak má velké šance dosáhnout kapitální váhy.

kaprPo vrácení kapřího pašíka do vody kamarád nahazuje prut co nejrychleji na krmné místo. Zvolil nástrahu o velikosti 20 mm s příchutí  Biosquid silně namočenou v boostru stejné chuti. I jeho ale nenechají kapři dlouho sedět a asi 45 minut po náhozu má krásnou jízdu. Zasekává a po 15 minutách se v podběráku mrskne kapr 70 centimetrům a váze 6,9 kilo. Po nezbytném fotu lovce s rybou se šupináč vrátí do přehrady.

Přichází ON!

kaprA přichází podvečer a na všech montážích měníme nástrahy, ať jsou na lov přes noc nachystány poctivě. Zjišťujeme, že větší ryby zde brávají víc v noci než přes den, což soudíme podle počtu záběrů a zdolaných ryb. Na jednom prutu měním návazec za chystanou tajnou zbraň a to obalené 2 kuličky příchutě Biosquid  obalovacím těstem Biosquid, které zde již minule dvakrát zafungovaly.

Montáže letí do vody a my tajně doufáme, že už se v noci dočkáme mohykána revíru, který podle domorodců má mít přibližně přes 95 centimetrů. Po skoro neprospaných předchozích dvou nocích uleháme na lehátka a přichází mírný déšť, který se mění v hustý liják. Zavíráme bivak a zase probíráme společně uplynulý den a zdolané ryby. Já sezouvám boty a už zklamaný, ale stále doufající v záběr, zalézám do spacáku. Ale kolega mě upozorňuje, ať si boty nechám obuté , že prý do 15 minut je tam obr. Já ale mávnu rukou a ulehám do spacáku. Přibližně do 5 minut se rozeznívá příposlech a červená dioda svítí. Byl to ten prut, na kterém byla nastražena naše obávaná specialita na trofejní kapry.

kaprJá bez bot prosím kolegu, ať rybu zasekne. Po záseku už mam nazuty boty a vybíhám z bivaku a nevěřím svým očím, jak je prut ohnut do maxima. Kamarád (Břeťa) mi předává prut a ryba si bere silon z cívky po metrech i přes vcelku přitáhnutou brzdu. Po chvílí snahy se pokusit rybu ubrzdit a otočit směrem ke mně se to to daří. Ale tato ryba je obzvláště bojovná a trvá přibližně 40 minut, než se poprvé ukazuje a my můžeme zjistit, s kým máme tu čest. Po asi hodině a půl dostáváme krasavce na břeh. Má 90 centimetrů a váží 16,20 kilogramů. Po nezbytném vyfotografování je ryba vrácena zpět vodě.

kapr

Touto rybou je výprava zakončena a my jsme nucení opustit místo pro náhlou změnu počasí a hlavně příchodu neuvěřitelného nárazového větru, který značně pocítí i náš bivak. Celou výpravu jsme odchytali na boilie, boostry a obalovací těsta od firmy JET FISH, na které už jsme v minulých výpravách slavili úspěchy.

Autor: Radek Blahut

FOTO: autor, InRybar.cz

Přidejte i vy své hodnocení

Nejnovější články

Akční nabídky

Nejnovější techniky

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno