DomůNovinkyVánoční kapři z Ruska nebo Polska na českých stolech: rybáři kritizují Lidl

Vánoční kapři z Ruska nebo Polska na českých stolech: rybáři kritizují Lidl

- Reklama -

Podle českých rybářů společnost Lidl tuzemským spotřebitelům prodávala některé naporcované vánoční kapry z Ruska nebo Polska. Společnost Lidl tvrdí, že dodavatelé prochází přísnými kontrolami.

O prodeji vánočních kaprů ze zahraničí v prodejnách Lidl informovalo Rybářské sdružení České republiky prostřednictvím tiskové zprávy. Čeští rybáři v ní upozornili na několik faktorů, třeba na způsoby lovu těchto ryb ze zahraničí, které jsou například v Rusku výrazně odlišné oproti českým zvyklostem…

 

Naporcovaní kapři z Ruska, Polska a Chorvatska

Obchodní řetězec Lidl už před loňskými Vánoci informoval o tom, že neumožní před svými prodejnami prodej živých kaprů z kádí. „Důvodem má podle nich být snaha o zlepšení welfare (pohody) zvířat, a zároveň o udržitelnější přístup k obchodování s rybami,“ uvedlo Rybářské sdružení České republiky.

Jenže! To neznamená, že by v obchodech Lidl nebyli vánoční kapři k zakoupení. Čeští spotřebitelé si je mohli zakoupit již naporcované. Ovšem právě čeští rybáři upozornili jednak na původ některých ryb, ale také na způsoby jejich lovu.

Podle rybářů z Rybářského sdružení České republiky některé naporcované ryby pocházely z Polska, Ruska nebo z Chorvatska. Tuto skutečnost pak společnost Lidl nerozporuje – původ ryb byl na obalech zřetelně označen:

„Společnost Lidl zajistila pro své zákazníky veškeré kapacity kaprů z českých chovů, které byly v ČR k dispozici. Pokud nejsou dostupní kapři od českých dodavatelů a odebíráme je od dodavatelů zahraničních, dbáme na to, abychom je odebírali pouze od certifikovaných dodavatelů,“ řekla magazínu InRybar.cz tisková mluvčí společnosti Lidl Iveta Barabášová.

 

Nešetrné způsoby lovu

Rybáři pak v souvislosti s dováženými kapry ze zahraničí upozornili na několik faktorů. Zaprvé: podle českých rybářů není zřejmé „za jakých hygienických podmínek došlo ke zpracování ulovených ryb a jak byl dodržen teplotní režim u takového zboží.“

Rybáři tak v tomto případě narážejí například na ryby z Polska na přiložených fotografiích, na kterých jsou neodstraněné šupiny, ploutve, a na kterých je šedavý bakteriální povlak.

„Každý z našich dodavatelů prochází přísnými kontrolami, jak ze strany příslušných orgánů, tak z hlediska interních kontrol a předpisů společnosti Lidl. Nabídka kaprů společnosti Lidl tudíž splňuje vysoké nároky na dodržení veškerých kvalitativních, hygienických a bezpečnostních norem. Společnost Lidl je garantem kvality a čerstvosti u nabízených produktů,“ reagovala tisková mluvčí Iveta Barabášová.

A zadruhé: v souvislosti s rybami z Ruska čeští rybáři z Rybářského sdružení České republiky upozorňují i na nešetrné způsoby jejich lovu, které jsou v tamních chovech rozšířené.

„V těchto zemích je běžnou praxí lov tenatními sítěmi, to znamená, že na těchto sítích se ryba oběsí, zaháknutá většinou za skřele do té doby, dokud vysílením neuhyne nebo nedojde k jejímu vylovení. Pokud je tohle v souladu s principy dodržování zásad welfare ryb, pak tomuto pokryteckému přístupu absolutně nerozumím a zákazník musí být tímto přístupem maten,“ vysvětluje Michal Kratochvíl z Rybářského sdružení České republiky.

 

DATA: Jak se chovají čeští prodejci k živým kaprům?

V posledních letech je prodej živých kaprů kritizován některými organizacemi nebo politiky. „Kapři jsou totiž při převozu a samotném prodeji ve velkém stresu, často nemají v kádích dost prostoru ani kyslíku,“ napsala třeba politička Klára Kocmanová (Piráti) před loňskými Vánoci.

Státní veterinární správa ale každoročně kontroluje vybrané prodejce živých vánočních kaprů. Například při loňských Vánocích inspektoři provedli 758 kontrol, přičemž bylo 3000 prodejních míst. Jak kontroly dopadly?

„Alespoň jednu závadu zjistili při 17 akcích. Celkový počet pochybení dosáhl 28 (v rámci jedné kontroly může být zjištěno více prohřešků),“ uvedla na začátku letošního roku Státní veterinární správa. Ta dodala, že inspektoři závadu zjistili ve 2,1 % případů, což bylo ve srovnání s rokem 2021 meziročně méně.

„Prodejci, kteří porušili předpisy, dostanou pokutu. V případech, kdy jsme zjistili porušení zákona na ochranu zvířat proti týrání, předáváme podnět příslušné obci s rozšířenou působností, která vede své správní řízení. Na problémové prodejce se přednostně zaměřujeme při dalších kontrolách,“ uvedl v lednu 2023 ústřední ředitel SVS Zbyněk Semerád.

Rybářské sdružení České republiky pak pro zákazníky vydává i doporučení, jak správně postupovat při nákupu živého vánočního kapra. Rybáři například doporučují, aby lidé si nechali živou rybu na prodejním místě rovnou usmrtit.

Zdroj: Rybářské sdružení České republiky, foto: Miroslav Kratochvíl (se souhlasem)

- Reklama -
- Reklama -
- Reklama -

Nejnovější články

Akční nabídky

Nejnovější techniky

Nejnovější články

Akční nabídky

Nejnovější techniky

24 KOMENTÁŘE

  1. Otázkou je, jestli naši rybáři dokáží motivovat aktivisty tak, jako Lidl a jeho dodavatelé a dokazuje to je smutný fakt, že co aktivista, to koupený idiot.

  2. V Lídlu jsem si koupil vakuovanou chlazenou půlku kapra před rokem.
    Měl tak hnusnou chuť že jsem tu půlku ani celou nesnědl.
    Již nikdy více !!!
    Škoda že se u nás ve stáncích běžně neprodávají půlky čerstvých kaprů….
    V dnešní době je spousta tzv. singl lidí a ti nepotřebují kupovat celého kapra.
    A kdyby se na stáncích prodávali jen tzv. podkovy , tak by to bylo vážně super !

    • Kdo tě zaplatil za takové ubohé žvásty ,asi nevíš v čím je příčina ve zlodějské fialově vládě ,že jsou drahé energie a veškeré vstupy ale zákazník má také problémy nemá na drahé zboží, řetězce se aspoň snaží snížit ceny dostupné pro občany tím že nakoupí levnější zboží ze zahraničí

  3. V reklamě má slavný Lídl slogan – jednička v čerstvosti, přitom má veškeré zboží balené, zamražené a i pečivo rozpéká zmražené. Čerstvou mají leda tak cibuli a mrkev.

    • Kdo tě zaplatil za takové ubohé žvásty ,asi nevíš v čím je příčina ve zlodějské fialově vládě ,že jsou drahé energie a veškeré vstupy ale zákazník má také problémy nemá na drahé zboží, řetězce se aspoň snaží snížit ceny dostupné pro občany tím že nakoupí levnější zboží ze zahraničí

  4. Meli jsme filet kapra z Lidlu a chutove byl naprosto perfektni. Otazkou je jestli tato kampan proti Lidlu nevznikla z duvodu konkurencniho boje?

  5. Snad se někdy dočkám sdělení, že prodejce neprodal problematické zboží, protože ho moudrý kupující prostě nekoupil!

  6. Mily Lidle. Tak akce s levnymi kaprimi filety se vam nepovedla. Poprve jsem se nechal zlakat a nekoupil ceskeho kapra u sadky. Vysledek zkazena stedrovecerni vecere a kapr do odpadku. Nedalo se pozrit. Hnusna chut a strasne tucny. Evidentne necesky kapr.

  7. Koupila jsem kapra z Lidlu a dopoledne 24. 12 jsem ho musela vyhodit a shánět náhradu. Bohužel jsem sehnala jen mořskou štiku. Lídl pro mě skončil. Byl to přesně ten na fotkách s kůží😡

  8. a jsme u toho, sázka na hloupého domacího spotřebitele. Kupuj za 180 z domácího monopolu, ne za 120 od konkurence. Měli jsme naporcovaný z Lidla – výborný, maso se „loupalo “ od sebe skoro jako u štiky. . Loni jsme měli ze sádky 2 ks cca 3 kg – velmi tučný / asi dokrmovaný v sádkách /

    • Ty jsi dobrý trotl. Vrať se do školy a nauč se něco z přírodopisu. Pak si taky něco nastuduj o rybářství a možná potom se pleť do diskuze o kaprech. Každý člověk z mozkem ví, že nejlepší kapr je 2 – 2,5 kg a v zimě potravu nepřijímá Ty inteligente. Příště si dej vedle sebe kapra od českého rybářství a toho tvého z Lidlu. Ten rozdíl v barvě masa doslova řve, ale slevový tupci raději žerou odpad už při prodeji 3 dny starý než kvalitní čerstvou českou rybu. Lidl má čerstvost pouze v reklamách jinak prodává odpad. S tím co tady v Lidlu nakupujete by je v Německu hnali, ale tady si raději zničí žaludky sajrajtem doví odkud. Je mi Vás líto.

  9. Letos jsme si koupili tři porce / půlky / chlazené v LÍDLU a byly nejlepší co jsme kdykoliv koupili. Byly i lepší než z koupených celých živých kaprů. Letos neměly žádnou příchuť po bahně. Ale jestli byly z ciziny to nevíme.Živé už nikdy nekoupíme.

  10. Koupil jsem ve jmenovaném obchodě lososa a hned sem druhý den do koše. Smrděl na sto honů. A reklamujte 25.12….. Takže 250 KČ v koši. Jezte ryby,jsou zdravé. Na ty jejich slavné porcované kapry jsem neměl odvahu se ani podívat.

    • Je tak těžké si rybu ( lepší než losos ) chytit??? Jen neschopnost a tak je to se vším. Jsou lidi, co brečí, že mají malý plat a schazujou to na vládu. A pak jsou ti schopní jako třeba já 😉 Lidem jako Vy se směju :)))

  11. Takže jste koupil nečeského kapra a pak jste se divil, že nebyl z chovu z Čech? No Vy budete mít asi dost nízké IQ :)))

  12. Koupil jsem v Praze 6 balené prsní kurecí řízky. Trvanlivost byla do 27.12.Box byl PLNÝ stejného zboží. 24 jsem balení po vyjmutí z lednice otevřel. Maso zkažené a neskutečný smrad.Větral jsem hodinu.Opravdu nechutné.Nedokazu si představit jak takovou zlodějnu uchovat k reklamaci.Určitě nás bylo mnohem víc.Dékuji Lidlu Praha6 [naproti Hornbachu]za Hezký dárek. PS.Už jednou jsem podobnou zkušenost z tohoto obchodu měl. Už nikdy zde nenakoupim.

  13. Pro mě čerstvá ryba…živá ryba. To co je vidět na fotkách bych nikdy nekoupil….se šupinami a s ploutvemi.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

- Reklama -

Akční nabídky

- Reklama -