DomůNovinkyRybáři varují: Městská policie může kontrolovat rybáře u vody! Někde spolupracuje ukázkově

Rybáři varují: Městská policie může kontrolovat rybáře u vody! Někde spolupracuje ukázkově

- Reklama -

Rybáři z Mladé Boleslavi vydali informačně nabitý text, který se věcně zabývá tím, že městská policie může kontrolovat rybáře u vody. Mezi některými rybáři totiž panuje přesvědčení, že městští strážníci nemají pro kontrolu lovících rybářů žádné pravomoci. Chyba lávky! Rybáři z Mladé Boleslavi vypsali přesné znění ze zákona o obecní policii, kde se o tomhle jasně píše. Tady je vysvětlení…

Diskuzi o tom, jestli městští strážníci mohou kontrolovat lovící rybáře, rozjelo například i to, že člen rybářské stráže některým rybářům řekl, že strážníci k tomu nemají žádné pravomoci. To ale není pravda! „Při kontrolách rybářských úseků a provádění kontrol, jsem se od rybářů provádějících oprávněný lov ryb, doslech, že jim byla poskytnuta informace od člena rybářské stráže, že městská policie nemá oprávnění ke kontrolám lovících. Tato informace není pravdivá,“ uvádí vedoucí rybářské stráže z Mladé Boleslavi Jaroslav Cepek.

NEPŘEHLÉDNĚTE: Luxusní nástraha z rostlin na obrovské amury za pár korun! 

Rybáři z Mladé Boleslavi tak přímo „vytáhli“ pasáže ze zákonů, které celou věc objasňují. Jak to tedy je?

Kontrola může být provedena ve smyslu zákona 553/1991 Sb. zákon o obecní policii § 11 oprávnění strážníků odstavec

(1) Strážník je oprávněn

a) požadovat potřebná vysvětlení od osoby, která může přispět k objasnění skutečností důležitých pro odhalení přestupku nebo jeho pachatele, jakož i ke zjištění skutečného stavu věci,

c) vyzvat osobu podle písmena a), aby předložila doklady potřebné ke zjištění skutečností podle písmena a).

(3) Osoba je povinna výzvě podle odstavce 1 vyhovět.

Následné zjištění přestupkového jednání je podle § 10 zákona 553/1991 Sb. nebo zvláštního zákona.

(2) Strážník je povinen oznámit příslušnému orgánu podezření, že byl spáchán přestupek, jehož projednání patří do působnosti tohoto orgánu.

 

Jak mohou strážníci pomoci?

Městská policie je velmi důležitou složkou například při potřebě bleskurychlého zásahu, anebo při řešení přestupků, které nemůže řešit rybářská stráž. Proto například frekventované vody mohou pomoci chránit spolu s porybnými právě městští strážníci. A to taky dělají! Například třeba ve zmíněné Mladé Boleslavi.

„Vzhledem k narůstajícímu přestupkovému jednání a to hlavně ze strany cizích státních občanů, dochází k neoprávněnému chytání ryb všech možných druhů jakýmkoliv způsobem v neomezeném množství. Samozřejmě tato situace není lhostejná slušným rybářům a osobám žijícím v blízkosti rybářských revírů, proto se obracejí na městskou policii Mladá Boleslav, kde je poměrná část rybářského revíru místní organizace Mladá Boleslav v katastru města a oznamují podezření z přestupkového jednání,“ říká Jaroslav Cepek.

„Kontroly oprávnění rybářů prováděné městskou policí nejsou prioritní prací a zpravidla k nim dochází na základě oznámení, potom je kontrola provedena komplexně. Myslím si a jsem přesvědčen, že tato kontrola není a nemůže být v žádném případě pro slušného rybáře nijak obtěžující a vědomí toho, že i v tak odlehlé části města se provádí namátkové kontroly a je tím tak chráněna i naše bezpečnost, a odhalována nepoctivost a přestupkové jednání. Jedná se o společný zájem,“ vysvětluje Jaroslav Cepek.

NEPŘEHLÉDNĚTE: Luxusní nástraha z rostlin na obrovské amury za pár korun! 

Rybáři jsou pochopitelně rádi, že jim městská policie v tomto pomáhá. Je třeba si uvědomit, že na silně frekventovaných revírech je taková pomoc skutečně zásadní. Proto pomoc městské policie přijde skutečně vhod. „Český rybářský svaz, z.s. místní organizace Mladá Boleslav, každoročně žádá městskou policii o součinnost při kontrole našich revírů na katastrálním území Mladá Boleslav – jsme moc rádi za dobrou spolupráci a řešení problémů v dnešní době,“ zakončuje Jaroslav Cepek.

Zdroj: MO Mladá Boleslav

Redakce InRybar.cz

Ilustrační foto: Městská policie Mladá Boleslav

- Reklama -
- Reklama -
- Reklama -

Nejnovější články

Akční nabídky

Nejnovější techniky

Nejnovější články

Akční nabídky

Nejnovější techniky

5 KOMENTÁŘE

  1. Z vise uvedeného nevyplývá, že strážníci mohou kontrolovat rybáře. Pouze při vyšetřování přestupků. Takže asi tak

  2. Ještě že je máme… Ale asi se tomu nebudou moc věnovat. Z řidičů se dá za drobné přestupky vydojit víc a pohodlněji. Navíc kolem vody služební auto většinou neprojede…

  3. Oprávnění obecní policie ve vztahu ke kontrole rybářského lístku a povolenky k lovu
    Ministerstvo vnitra, odbor bezpečnostní politiky obdržel podání ve shora
    uvedené věci, ke kterému, z hlediska své věcné působnosti, sděluje následující:
    Obecní policie zřizují obce jako své orgány za účelem zabezpečování místních
    záležitostí veřejného pořádku. Obecní policie jsou orgány veřejné moci,
    přičemž strážník má postavení úřední osoby.
    Pro všechny orgány veřejné moci, včetně obecní policie a rybářské stráže, platí
    ústavní princip spočívající v tom, že orgány veřejné moci musí mít jasně vymezenu
    svoji působnost a pravomoc. To znamená, že orgány veřejné moci mohou činit
    pouze to, co jim zákon výslovně ukládá/umožňuje a za tímto účelem používat pouze
    takové nástroje (právní, faktické), které jim zákon svěřuje.
    Dále pak je třeba důrazně upozornit na fakt, že orgány veřejné moci vykonávají
    svoji působnost na základě principu oficiality, což znamená, že pokud se orgán
    veřejné moci dozví o skutečnostech, že byl porušen zákon, přičemž je zákonem
    zmocněn k nápravě protiprávního stavu, musí sám konat za účelem odstranění
    protiprávního stavu. Pokud není dána jeho příslušnost k projednání věci, je povinen
    bezodkladně věc předat/postoupit pro nepříslušnost (viz § 12 správního řádu)
    příslušnému správnímu orgánu, případně přijmout taková bezprostřední opatření,
    aby případné neoprávněné zásahy do práv jiného byly, co nejdříve ukončeny.
    Takové pojetí postavení orgánu veřejné moci odpovídá základním principům
    demokratického státu a je v souladu zejména s ustanovením Čl. 1 až Čl. 4 Listiny
    základních práv a svobod.
    *MVCRX05P79YR*
    MVCRX05P79YR
    prvotní identifikátor
    2
    V dané souvislosti připomínáme rozhodnutí Ústavního soudu ve věci ústavní stížnosti sp.zn. IV.
    ÚS 488/01 ze dne 11. 7. 2002, týkající se nečinnosti správního orgánu, jenž je stejně jako obecní
    policie orgánem veřejné moci, ze kterého vyjímáme:
    Oficiální výrok ÚS:
    „ … Podle čl. 2 odst. 3 Ústavy ČR slouží státní moc všem občanům. Další část tohoto ústavního
    ustanovení, hovořící o tom, že tuto moc lze uplatňovat jen v případech, v mezích a způsoby, které
    stanoví zákon, nelze chápat jako volnou úvahu státních orgánů, zda tak učiní či nikoliv, ale naopak
    jako povinnost tuto moc uplatňovat tam, kde je to nezbytné. …“.
    Úkoly obecní policie při zabezpečování místních záležitostí veřejného pořádku
    jsou jednoznačně vymezeny zákonem o obecní policii (viz zejména § 2) a dále pak
    řadou speciálních zákonů.
    Zákon č. 99/2004 Sb., o rybníkářství, výkonu rybářského práva, rybářské stráži,
    ochraně mořských rybolovných zdrojů a o změně některých zákonů (zákon
    o rybářství), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o rybářství“) však obecní
    policii žádné specifické úkoly neukládá, pouze v ustanovení § 16 písm. b) bod 3.
    zakládá obecné oprávnění rybářské stráže požadovat po obecní policii součinnost
    v případě, že vlastními silami a prostředky nemůže zajistit výkon funkce rybářské
    stráže.
    V souladu s dikcí § 14 odst. 1 zákona o rybářství je totiž rybářská stráž tím
    orgánem veřejné moci, který je zřizován pro zajištění ochrany řádného výkonu
    rybářského práva a chovu ryb v rybnících, včetně kontroly dodržování práv
    a povinností s tím spojených. Zjednodušeně řečeno, obecní policii nepřísluší
    suplování práv a povinností rybářské stráže.
    S ohledem na výše uvedené a s přihlédnutím k ustanovení § 13 odst. 7 zákona
    o rybářství tedy platí, že:
    1) Obecní policie neplní úkoly rybářské stráže.
    2) Obecní policie není oprávněna provádět kontrolu rybářského lístku
    a povolenky k lovu.
    3) Pokud je učiněno oznámení o možném protiprávním jednání podle zákona
    o rybářství obecní policii, tato postoupí takový podnět rybářské stráži,
    případně příslušnému správnímu orgánu postupem podle § 10 zákona
    o obecní policii.
    4) Pokud se obecní policie nachází na místě kde dochází/může
    docházet/existuje podezření, že dochází k protiprávnímu jednání, přivolá
    obecní policie na místo rybářskou stráž, případně Policii ČR. Pokud se na
    místo dostaví pouze rybářská stráž, může obecní policie tomuto orgánu
    3
    veřejné moci poskytnout případnou součinnost (zejména s ohledem na využití
    ustanovení § 11, § 11a, § 12, § 13 atd. zákona o obecní policii).
    5) Oprávnění strážníka obecní policie podle § 11 zákona o obecní policii
    (oprávnění požadovat vysvětlení) před tím, než je rybářskou stráží zjištěno
    porušení dotčených povinností, nelze využít, protože strážník není objektivně
    schopen posoudit, zda se v konkrétním případě jedná o protiprávní jednání
    či nikoliv.
    Mgr. Radek Šubrt
    ředitel

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

- Reklama -

Akční nabídky

- Reklama -