DomůOstatníRybářské závodyREPORTÁŽ: Lov kaprů ve vzdálenosti 500 metrů! Tvrdá dřina na největším kaprařském...

REPORTÁŽ: Lov kaprů ve vzdálenosti 500 metrů! Tvrdá dřina na největším kaprařském závodě!

- Reklama -

Rybářské závody jsou nedomyslitelnou součástí rybářského světa. V současnosti je v závodním kalendáři několik prestižních akcí, o kterých mluví celý rybářský svět. A jednou z nich je například obrovský závod IBCC na Balatonu, na kterém rybaří více jak 200 rybářských týmů z celého světa. Letošní ročník se kvůli koronavirové pandemii nezvykle konal až na podzim. Ze změny termínu vytěžili naprosté maximum například závodníci z českého týmu Proficarp. Čeští závodníci ve složení Petr Gregor, Petr Sokola a Miroslav Bdinka předvedli neuvěřitelný výkon. A tady je jejich svědectví z letošního ročníku IBCC na Balatonu…

Účast v letošním ročníku IBCC se stala naším splněným snem. A to třeba i proto, že maďarský Balaton je opravdu snovou lokalitou pro milovníky kaprů. Tohle gigantické jezero má rozlohu 596 km², jeho délka je 78 kilometrů, a maximální šířka činí 12 kilometrů. O Balatonu se traduje, že se jedná o plytkou lokalitu, což je pravda, ovšem přesto tady najdeme i místa, ve kterých hloubka dosahuje solidních 11 metrů. Je to obrovská plocha, ze které jde opravdový REPSEKT! Je to jako rybařit na malém moři…

Balaton uchvátí každého rybáře svou obrovskou rozlohou! Tohle připomíná moře!

Letošní ročník IBCC byl skutečně výjimečný. A to třeba už z toho pohledu, že se konal v říjnu, respektive od 21. do 28. 10. Znalci jistě ví, že předešlé čtyři ročníky se konaly vždy na jaře v dubnu. Jenže znova: Tento ročník byl poznamenaný novým typem viru, který řádí po celém světě. Hodně stresující bylo to, že se dlouho nevědělo, zda se letos tyto závody vůbec uskuteční. Nakonec je organizátor rozhodl uspořádat. Přesto ani v tu chvíli jsme neměli vyhráno, protože jsme museli udělat COVID testy, které byly nutností pro účast na IBCC 2020 – naštěstí touhle zkouškou jsme prošli.

Přišel den D a my jsme se vydali směrem k Balatonu v autě, které nám zapůjčila firma PE Motors s.r.o. Znojmo. Vyjížděli jsme ve dvě hodiny ráno a cestu jsme zvládli bez problémů. Po příjezdu na místo nám změřili teplotu, potom proběhla registrace, a ještě losování pořadí losu lovného místa. Pozdravili jsme jezero a šli čekat na oline losování lovných míst.

Tak takhle nějak to vypadá pod hladinou Balatonu…

Letos kvůli COVID-19 za nás losoval online notář a my byli na řadě 128. Náš los byl na místě Fonyód, sektor Sonik a peg 97. Z minulého ročníku jsme věděli, že Fonyód je dobrá část jezera, bohatá na úlovky. Potvrdíme to v letošním ročníku?

Místo už známe, není na co čekat! Zadali jsme souřadnice do navigace a ještě ten den jsme se přiblížili k místu. Náš přejezd byl 100 kilometrů a trval hodinu a půl. Na místo jsme dorazili za tmy a šli prohlédnout břeh. Nevypadalo to vůbec špatně. Byli jsme však unaveni z cesty, tak jsme si rozdělali u auta lehátka a šli spát. Budík nás vzbudil v šest hodin ráno.

22. 10. 2020

Proběhla ranní káva a my se přesunuli na naše lovné místo, kde na nás už čekal marshall. Ten nám předal naše místo a my začali vybalovat všechny naše věci. Postavení bivaků, příprava prutů a utáboření nám trvalo do oběda, přitom jsme si nechali udělat nutnou kontrolu vybavení našich člunů (boat check), protože bez této kontroly nesmí člun na vodu. Před startem závodů jsme se ještě pozdravili se sousedními týmy a s marshallem osadili sektorové bójky.

Vše musí být naprosto OK!

A je to tady! Ve čtvrtek 22. října v poledne byl závod zahájen. Vyjeli jsme na vodu zmapovat dno a usadit tyčové bójky, které označovaly naše lovná místa, a zároveň sloužily pro lepší orientaci na vodě. Naše lovná místa byla ve vzdálenosti asi 500 metrů od břehu a vybrali jsme dvě místa vzdálená na vodě od sebe přibližně 150 metrů. Touto vzdáleností jsme chtěli pokrýt větší část našeho sektoru. Nakrmili jsme a vyvezli všechny čtyři pruty a čekali na záběr. Jenže ten do půlnoci pořád nepřicházel…

Tohle místo je naším novým domovem!

23. 10. 2020

A pak to přišlo! Byl pátek a ve 4 hodiny ráno jsme měli první záběr. Perfektní začátek! Velmi slibným signálem bylo, že další záběr přišel v 10 hodin dopoledne. Byli to kapři o váze 6,95 a 12,75 kilo, a pak jsme ještě chytili tři nebodované kapry. Přes den jsme chystali krmení a s napětím očekávali, co bude dál. Ryby byly na místě!

Takový začátek? Hele, tohle si necháme líbit!

24. 10. 2020

Další den ve 04:10 přišel opatrný záběr a my zdolali krásného kapra o váze 19,70 kg. Jooo! Byli jsme mile překvapeni, když se u nás objevil maďarský televizní štáb a kapra s námi natočil. Tohle byl fakt krásný zážitek! Přišel zajímavý rozhovor, a pak už jsme se zase věnovali závodu. O hlavní téma v našem týmu bylo rázem jasno. Jenže na povídání jsme neměli moc času, protože se rozjela neskutečná hitparáda záběrů…

Je to tam! Více jak 11 kilo balatonského štěstí!

Do 8. hodiny jsme měli chyceno dalších 7 bodovaných kaprů. Váhy byly 11,15 kilo, 9,40 kilo, 7,98 kilo, 11,77 kilo, 8,10 kilo, 9,75 kilo a 11,35 kilo. Naše nadšení rostlo! Úplně jsme cítili podporu svatého Petra v zádech! Zajímavé bylo, že přes den byl sice klid, ale aspoň jsme se intenzivně věnovali přípravě na noc. V tuhle chvíli jsme byli na celkovém 3. místě a to naše odhodlání jen zvýšilo. Další záběr došel už ve 23 hodin – byl to kapr 8,35 kilo. A o půl hodiny později přišel ještě malý kapr. Ten byl za sobotu poslední. Jenže období klidu „zbraní“ trvalo jen chvíli…

25. 10. 2020

Tenhle den přišel první záběr už ve 2 hodiny ráno. A luxusní zprávou bylo, že jsme vezli ke břehu bodovaného kapra.  A to jsme netušili, co ještě přijde potom! V momentě přišly další a další záběry, které se zastavily až dopoledne v 11 hodin. Jaký byl výsledek? Chytili jsme kapry o váze 7,05 kilo, 8,27 kilo, 7,38 kilo, 10,67 kilo a 9,22 kilo. Velká škoda, že do této „kapří jízdy“ ještě přišlo dalších 8 nebodovaných kaprů, jen kdyby byli trochu těžší…

Vidíte to tělo? Z tohohle kapra jednou vyroste balatonská legenda! Fakt krásná ryba!

Přes den byl opět klid, ač jsme zkoušeli všechno možné, abychom udělali aspoň záběr, ale do půl noci se už nic neměnilo. Snažili jsme se nabrat síly na noc, ale moc se nám to nedařilo. Chystali jsme raději krmení pro ryby a u toho jsme po očku sledovali, na jakém místě se v průběžné tabulce nacházíme. Adrenalin nám koloval v žilách, když jsme výsledky viděli – prostě nešlo odpočívat! Bylo zapotřebí maximálně makat!

26. 10. 2020

Přehoupla se půlnoc a už bylo pondělí. Závod strašně utíká! Ve 2 hodiny máme opatrný záběr a byla z toho opět krásná ryba – kapr o váze 19,20 kilo! Do rána máme ještě bodované ryby o váze 9,0 kilo, 11,25 kilo, a 7,80 kilo. I tentokrát přišly nebodované 4 malé ryby. Ráno se u nás ukázal opět maďarský media tým a našeho kapra +19 kilo nafotil a natočil.

Jooo! Konečně se blížíme ke 20 kilům! Fantastický šupináč!

A pak přišlo nepříjemné omezení! Přes den nám bohužel vyhlásili zákaz vyvážení na vodu, prestože na našem břehu byla hladina celkem klidná. V tom nám přichází záběr na jeden prut! Zkoušeli jsme rybu zdolat ze břehu, ale zdolávání z 500 metrů se bohužel nepodařilo. Postupně nám přichází záběry na další tři pruty! Jenže ani jedna ryba se nám nepodařila dotáhnout ke břehu. To je pech!

Tohle během závodu prostě nechcete vidět!

Všechny ryby skončily na přibližně 140 metrech od břehu, kde dno prudce stoupá z několika metrů jen do 60 čísel hloubky, a tam jsme o vše přišli. Měli jsme všechny pruty venku a čekali, až budeme moci vyjet s člunem na vodu. Dneska už víme, že tato stopka nás stála cenné body. Nahazovat na tomto úseku nemá smysl, protože hloubka, kde by se mohlo něco chytit, byla dál jak 140 metrů od břehu. A z vody jsme nahazovat bohužel nemohli.

Balaton nejde nemilovat!

Konečně je to tady! Okolo 17. hodiny přišel signál, že můžeme opět na vodu, tak vyrážíme a během chvíle jsme měli všechny pruty zase ve hře. Záběr přichází ve 20:30 a 23:00 s váhou 5,32 kilo a 9,15 kilo. Do půlnoci pak už žádný záběr nebyl.

27. 10. 2020

Je úterý a hodinu po půl noci přichází záběr. Opět se to rozjíždí neuvěřitelná „diskotéka záběrů“, kdy se zastavujeme až ve 13 hodin! Jenže tahle dřina prolitá potem a odříkáním stála za to! Připsali jsme 8,57 kilo, 5,10 kilo, do toho nám přišla krásná ryba o váze 18,80 kilo, a pak další o váze 5,90 kilo, 5,50 kilo, 13,05 kilo, 6,05 kilo a 7,65 kilo. A ano, tušíte správně – i teď přišly nebodované ryby, tentokrát jich bylo 7.

Další ryba, která se i díky slušné váze zaryje do paměti!

Okolo 9. hodiny přichází opatrný záběr! Ihned po kontaktu vím, že tohle bude něco slušnějšího. Není na co čekat – vyrážím na vodu! Brzo jsem věděl, že tohle bude slušný „kůň“, ale to, co se vynořilo z vody, mě až překvapilo. Byl to obrovský LYSEC!!! Opatrně jsem začal kapra zdolávat, ale nadával mi nic zadarmo, pořád se tlačil ke dnu. Když už byl unavený a lehl si na hladinu, tak jsem ho začal navádět do podběráku. Zbývaly necelé dva metry a byl náš, ale kousek před podběrákem klepl hlavou a byl nenávratně pryč. Neeeeee!!!

Strašně mě to mrzelo, protože tak velkou rybu jsem ještě osobně neviděl. Troufnu si říct, že to byl lysec +25 kilo, protože se mi ukázal v celé své kráse. Položil jsem montáž na stejné místo a celou cestu ke břehu přemýšlel, co bylo špatně. Jednou mi jeden známý rybář řekl: „Rybu, která ti není souzena, nechytíš“. Tady se mi to potvrdilo, že ne vždy to končí úspěchem rybáře, ale proto mám to rybaření tak rád!

Na Balatonu si člověk bez člunu ani neškrtne…

Kromě ztráty krásného kapra přichází další špatná zpráva: Propadáme se na 5. místo v celkovém hodnocení! Ale není třeba panikařit! Odpoledne začíná foukat vítr směrem na nás a vlny jsou velké – přesto stále není zákaz vyrážení na vodu. Máme ale sami dostatek zodpovědnosti na to, abychom vyhodnotili, že v těchto vlnách vyjet na vodu je opravdu nebezpečné! Za tohle ani nejcennější medaile nestojí. A ještě máme „kousek“ času s tím něco udělat – máme před sebou poslední noc závodu!

Balaton nabízí fakt neskutečné ryby! Tenhle šupináč svou skladbou těla připomíná spíše lysce, je prostě nádherně vysoký…

Tento večer nečekáme dlouho. Už okolo 22. hodiny přichází záběr. Povedla se nám zdolat ryba o váze 8,87 kg. Rychle jsme rybu zasakovali, nachystali prut a položili montáž. Do konce závodu zbývalo už jen něco málo přes 8 hodin.

28. 10. 2020

Poslední den závodu. Máme před sebou necelých 8 hodin. V noci jsme záběr neměli, záběr přišel až ráno v 07:35 a my zdoláváme našeho posledního rozlučkového bodovaného kapra o váze 11,35 kilo.

Poslední naše ryba závodu IBCC 2020! I tenhle kapr nám dopomohl k vítězství sektoru…

Za celý týden jsme toho moc nenaspali a tato poslední noc nás úplně dorazila. Je 8 hodin a je konec závodu.  Čekáme na aktuální zprávy a jsme nervózní, jak to vlastně celé dopadlo. Dostáváme informace od marshalla, že jsme vyhráli náš sektor. Nervozita panuje a my čekáme na oficiální výsledky. Jdeme pogratulovat sousednímu týmu k vítězství a tam nám potvrzují naše vítězství v našem sektoru. Joooo!

Jdeme balit. No, spíše jen naházíme všechny věci do auta, protože spěcháme. Ve 14 hodin je oficiální vyhlášení. Jsme sbaleni a spolu s vítězným týmem jedeme na přívoz, který je od nás vzdálený 40 kilometrů, protože po silnici to už nemůžeme časově stihnout. Po cestě zjišťujeme výsledky z oficiálních stránek IBCC a my máme opravdu první místo v sektoru. Dokázali jsme to!

Totální únava! Rybaření na Balatonu je zážitek, ale taky pořádná řehole!!!

V tu chvíli nás ovládají naše emoce a my tomu nemůžeme stále uvěřit. Celou cestu na vyhlášení se o tom bavíme a ptáme se jeden druhého, zda se nám to nezdá. Na vyhlášení přijíždíme po 14. hodině a vše je už v plném proudu. Sedíme, přemýšlíme a čekáme, až vyhlásí náš sektor Sonik.

Je to tady a my přebíráme ceny za první místo v našem sektoru a v tom z nás nervozita padá. Jdeme udělat ještě posledních pár fotek s Balatonem. Dohodli jsme se, že tady přespíme do rána. Byli jsme tak unavení, že by byl přejezd do naší domoviny prostě nebezpečný. Večer se ubytujeme v hotelu, rychle usínáme – konečně v klidu a v posteli.

Kluci, máme to!

Na IBCC 2020 jsme získali další cenné zkušenosti, které určitě příště využijeme. Závody pro nás dopadly skvěle. V celkovém pořadí z 239 týmů z celého světa jsme se umístili na 8. místě. V další disciplíně 5 nejtěžších kaprů jsme skončili na 7. místě. V našem sektoru jsme skončili na 1. místě a to je pro nás obrovská odměna za ty roky dřiny. Byl to týden plný zážitků a emocí! Každý den a každá ryba měla svůj příběh.

O týmu Proficarp

Rybaření je náš veliký koníček. Před čtyřmi lety jsme se rozhodli přihlásit do prestižních kaprařských závodů – všechno začalo v roce 2017, ve kterém náš první závod byl evropský šampionát v lovu kaprů Stairs2Hell na Pálavě. Čas běží jako voda, protože tohoto závodu jsme se účastnili už čtyřikrát.

My jsme Proficarp!!!

Dále jsme si také vyzkoušeli závod WCM na Orlíku. A v roce 2019 jsme se dostali poprvé na závody IBCC na jezeru Balaton v Maďarsku, a to díky firmě Jet Fish. I proto jsme název našeho týmu upravili na Proficarp&JetFish, který vyjel do Maďarska ve složení Petr Gregor, Petr Sokola a Miroslav Bdinka. Letošní ročník byl kvůli pandemii nejistý, ale ve chvíli, kdy organizátoři oznámili, že závod bude, tak jsme se rozhodli opět vyjet na Balaton.

Díky, Balatone! Brzy se zase vidíme…

Na závěr chceme poděkovat našim rodinám za podporu. Dále patří velké díky za podporu rybářské prodejně Proficarp Znojmo, bez které by to vše bylo složitější. Firmě Jet Fish za pomoc a podporu, a také firmě PE Motors s.r.o. Znojmo, díky které jsme se dostali tam i zpět bez nejmenších problémů. Děkujeme našim fanouškům za podporu, protože právě to nás žene stále dopředu…

Za tým Proficarp

Petr Sokola

Přidejte i vy své hodnocení

Nejnovější články

Akční nabídky

Nejnovější techniky

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno